Relatiegeschenken zijn er in allerlei soorten en maten. Echter een relatiegeschenk is niet zomaar een praktisch gebaar of een leuk krijgertje, maar een krachtige vorm van communicatie, die medebepalend kan zijn voor de toekomst. Het is een uitgelezen kans om een waardevolle boodschap van waardering over te brengen. Daarom verdient de keuze voor het juiste relatiegeschenk een zorgvuldige afweging. In dit blog wordt een aantal factoren en overwegingen op een rij gezet om je te helpen bij het bepalen van je keuze.

 

Voorbereiding

Zoals gezegd is het relatiegeschenk een vorm van communicatie en daarmee is de keuze geen eenvoudige. Communicatie luistert nauw, dus een goede voorbereiding is het halve werk. Het kan helpen dit keuzeproces dan ook als een project op zich te beschouwen en te voorkomen dat je deze beslissing onder tijdsdruk of tussen andere werkzaamheden door moet nemen.

Uiteraard wordt je keuze medebepaald door het budget, dus dat is de eerste, praktische te nemen beslissing. Daarbij is het ook handig om te weten of je kiest voor een gelegenheidsgeschenk of een algemene geste, en of je dat dan aan meerdere relaties wilt kunnen geven, of dat het gaat om een eenmalig persoonlijk cadeau voor een specifieke relatie, al dan niet in een specifieke situatie.

 

De te communiceren boodschap

Je hebt het budget bepaald en je weet hoe algemeen of specifiek het relatiegeschenk moet zijn en voor wie? Dan ben je al een flinke stap dichterbij. Nu kun je de context verder gaan invullen. Welke boodschap wil je precies overbrengen en met welke emotie wil je dat gepaard laten gaan? Het maakt verschil of je op ludieke wijze onder de aandacht van je relaties wilt blijven, of dat je hen serieus wilt bedanken voor de samenwerking. Hoe beter je voor ogen hebt wat je precies wilt communiceren, hoe groter de kans dat je het juiste relatiegeschenk kiest. Er zijn een aantal producten erg populair als relatiegeschenk. Hierbij moet je denken aan Strandballen, een handdoek met een logo, bedrukte mutsen, paraplu’s en drinkflessen.

 

De ontvanger

Het is nu belangrijk dat je je verdiept in de ontvangende partij. Om te zorgen dat jouw relatiegeschenk in goede aarde valt is het belangrijk om eventuele regels en gevoelens omtrent het accepteren van geschenken in het algemeen binnen de (bedrijfs-)cultuur van de ontvanger te kennen. Ambtenaren zijn bijvoorbeeld vaak niet vrij om cadeaus te aanvaarden. Maar ook culturele factoren kunnen een rol spelen bij de wijze waarop men omgaat met geschenken in het algemeen, en met specifieke geschenken.

Door je te verdiepen in de ontvanger en rekening te houden met eventuele gevoeligheden aan die zijde, krijgt jouw gebaar nog meer waarde.

Je hebt nu al veel belangrijke factoren die bij het kiezen van het juiste relatiegeschenk horen, in kaart gebracht. Mogelijk weet je zelfs al wat het gaat worden. Als laatste check in dit voorbereidingsproces kun je nog even de omkeerproef doen, waarin je ook de verhoudingen tussen de gever en ontvanger meeneemt. Wat als jij in de schoenen van de ontvanger stond en je kreeg van jou het beoogde cadeau?

Dit reclame-artikel is geplaatst door (Sanneb Bosma), gegevens zijn bekend bij en geverifieerd door de beheerder van deze website.