Hoe kan een bidon nu een discussie veroorzaken? In de wielersport kan het en is het ook gebeurd. De internationale organisatie voor de wielersport UCI deed begin deze zomer een boekje open over het wegwerpen van bidons door de wielrenners, samen met de bestuursleden van de Tour de France. Een bidon, dat kan toch geen kwaad? Volgens deze partijen wel. De rondvliegende bidons zouden een gevaar vormen op de baan en bovendien zijn ze niet milieuvriendelijk.
Bidon wegwerpen? Boete!
Tot voor kort werden tijdens de tour de bidons genadeloos in de berm gegooid wanneer ze leeg waren. Dat kan niet, vinden de UCI en de bestuursleden van de Tour. De oplossing? Speciale drop-off-zones op de route, duidelijk gemarkeerd met een bord. En boetes. De Franse renner Sylvain Chavanel mocht hier als eerste aan geloven. Hij gooide zijn bidon nonchalant in de berm, vlak voor de daarvoor bedoelde zone.
Bidons bedrukken, eenvoudig en effectief
Het nonchalant wegwerpen van de bidons heeft natuurlijk niet alleen maar nadelen. Waarschijnlijk vindt een sponsor het wel prima dat zijn bidons overal te zien zijn. Het logo komt overal en nergens terecht. Ook voor de amateursport is bidons bedrukken ideaal. En daar hoeft een drinkfles niet voor in de berm te worden gegooid. Als er alleen al wat publiek staat te kijken bij een wedstrijd, wordt het logo uitstekend zichtbaar wanneer de spelers hun vochtgehalte aanvullen tussen het rennen of fietsen door.
Opvallende promotie
Bidons zijn in allerlei soorten en maten te voorzien van een logo. Een team sponsoren is daardoor ontzettend eenvoudig en toch een heel dankbare taak. Daarnaast zijn het uitstekende weggevers bij bijvoorbeeld sportevenementen. Een sportieve doelgroep? Dan behoort een bidon vrijwel altijd wel tot één van de passende relatiegeschenken met logo. Om op zichzelf weg te geven, maar natuurlijk ook om te combineren. Reguliere sportbidons kunnen tegen een stootje en zijn dus geschikt om door wielrenners in de berm te gooien, maar ook zeker om een voetbal-, hockey-, volleybal- of ander team mee te sponsoren.